• 18 OKT 17

    Het belang van slaap voor de huid

    Je kunt niet zonder slaap, maar het krijgen van genoeg slaap lijkt steeds lastiger te worden. Een goede nachtrust is belangrijk om een gezonde levensstijl te behouden. Slapen is niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, maar het is daarnaast ook belangrijk voor de mentale gezondheid. Een volwassene heeft gemiddeld 7 tot 9 uur slaap nodig, zonder dat dit wordt onderbroken. In de slaap kan het lichaam zich herstellen. Maar waarom is slaap eigenlijk zo belangrijk voor de huid en wat gebeurd er met de huid als het te weinig slaap krijgt? En wat kun je doen als het maar niet lukt in slaap te vallen? Daarvoor hebben we een aantal tips, zodat je makkelijker in slaap zal vallen.

    De huid en nachtrust

    Iedereen weet wel dat het belangrijk is om genoeg te slapen. Maar waarom is slaap eigenlijk belangrijk voor de huid? Wat gebeurd er met de huid als je slaapt? Beschadigingen aan de huid die je gedurende de dag hebt opgelopen, genezen in de nacht. Wanneer je lichaam gaat slapen komt het in een herstelproces, het is daarom belangrijk dat je genoeg slaapt zodat dit proces niet wordt onderbroken. Omdat elke cel in het lichaam met elkaar is verbonden, zal de huid reageren op het aantal slaap dat je hebt gehad. Per nacht hoor je tussen de 7 en 9 uur slaap te krijgen. Maar dit verschilt per persoon!

    Tips om in slaap te vallen

    Iedereen heeft wel eens last van slapeloze nachten. Ook als je gewoon moe bent, komt het wel eens voor dat ik niet in slaap kunt komen. Slapeloosheid kan worden veroorzaakt door bijvoorbeeld cafeïne of veel stress. Weinig slaap kan zowel fysieke als mentale gevolgen hebben. Daarom heb ik een aantal tips opgesteld, om slapeloze nachten te voorkomen. Deze tips zullen je helpen om sneller in slaap te vallen:

    1.       Lees een boek.

    Lees voordat je gaat slapen een boek, in plaats van dat je tv gaat kijken voor het slapen. Een boek lezen
    wordt gezien als een rustgevende activiteit, dat het lichaam alvast tot rust brengt.

    1.       Mediteer.

    Wanneer je mediteert voor dat je gaat slapen, zal je lichaam tot rust komen. Zo kun je je hoofd leegmaken
    van al je gedachtes, die je misschien anders wel wakker houden.

    1.       Luister naar muziek.

    Luister voordat je gaat slapen wat rustige muziek. Dit kan een kalmerend effect hebben en kan de focus
    afhalen van de gedachtes die je wakker houden.

    1.       Blijf actief.

    Als je overdag actief blijft kan je het lichaam moe maken, waardoor je ’s avonds sneller in slaap zal vallen.

    1.       Eet een gezonde snack.

    Uit onderzoek is gebleken dat het eten van een kleine gezonde snack, samen met warme thee (zonder cafeïne)
    helpt om makkelijker in slaap te vallen.

    Conclusie

    Het is dus erg belangrijk voor de huid om voldoende slaap te krijgen. Te weinig slaap is één van de oorzaken van vroegtijdige huidveroudering. Maar voldoende slaap is niet het enige wat je moet doen om vroegtijdige huidveroudering te voorkomen. Het is daarnaast bijvoorbeeld ook heel belangrijk dat je de huid goed verzorgt met de juiste huidverzorgingsproducten. Bij onze salon in Landsmeer kunnen we jou adviseren welke producten het beste bij jou huid passen! Ik hoop dat deze tips je zullen helpen om in slaap te vallen. SLEEP WELL!

    woman-2197947_1920